Den katabola stressen

Hur mås det så här efter jul och nyår? Återhämtad och lugn, eller trött och energilös? Trots att ledighet är till för att ge oss lugn och ro, så brukar vi ändå stressa upp oss och försöka att ”passa på” att försöka hinna med det där som vi inte tycker att vi hinner annars i vardagen. Dessutom tenderar människan att reagera på oro och stress med ännu mer oro och stress…

All stress är inte av ondo, men den stressen som nutidsmänniskan i väst utsätter sig för – den långvariga katabola stressen – är mycket ohälsosam. Stress är inget nytt fenomen, våra förfäder upplevde även de stress, men det rör sig om helt skilda typer. Funktionen är en gammal djurisk instinkt som handlar om överlevnad, kamp och flykt. Vid fara signalerar kroppen genom att utsöndra stresshormoner som adrenalin, noradrenalin och kortisol. Dessa substanser ökar vår koncentrationsförmåga, skärper uppmärksamheten och gör att vi t.ex kan springa ifrån farliga vilda djur, samt fatta snabba och avgörande beslut.

Det finns katabol och anabol stress, anabol stress (uppbyggande) kan hjälpa oss prestera vid tillfälliga situationer som t.ex en idrottstävling eller sccenframträdande. Den är kortvarig och ger ett tillfälligt påslag av stresshormon som inte bryter ner kroppen. Den katabola stressen (nedbrytande) uppstår vi då vi upplever att omvärldens krav blir för stora och då vi inte tycker att vi har kontroll eller makt att påverka vår situation. Vi får idag mycket intryck och stress från media, där vi matas med tankar, behov, krav och värderingar, detta kan vara svårt att värja sig mot och leder väldigt ofta till stress.

Förutom sömnstörningar, nedsatt förmåga till återhämtning och sämre immunförsvar tar kroppen stryk rent fysiskt av att befinna sig i ett konstant tillstånd av stress. Våra hormoner är mycket stresskänsliga och kroppen blir lätt försurad av långvarigt dopamin- , adrenalin- och kortisolpåslag. Stress kan utlösa hudåkommor som rosacea, acne, psoriasis och herpes. Det är viktigt att få i sig tillräckligt med mineraler under perioder av stress, eftersom både zinknivåer och magnesiumnivåer då går ner.

Så vad kan man göra för att komma ner lite i varv? Identifiera först vad det är som gör dig stressad och försök att undvika platser, personer och situationer som stjäl energi. Förändra det du har makt att påverka och försök att förhålla dig till det som ligger bortom din kontroll. Många gånger skapar vi vår egen stress i tron om att andra förväntar sig olika saker av oss. Ge din omgivning en chans att behandla dig med respekt och våga säga ifrån när det blir för mycket. Hur vill du att nästa jul- och nyårshelg ska se ut? Förbered din familj redan nu om du vill göra stora förändringar i ert gemensamma firande.

Eteriska oljor som Bergamott, Lavendel, Mandarin och/eller Benzoin kan hjälpa dig varva ner och komma till ro. Gör ett aromavattenbad på några av dessa oljor och sätt dig ner i soffan med en kopp kamomillte och en god bok. Att ge och ta emot fysisk beröring frigör antistresshormonet oxytocin, som läker vävnader i kroppen och får oss att slappna av. Det kan räcka med att klappa sitt husdjur, gå på massage eller ansiktsbehandling, att kura med någon man tycker om i soffan. Men även sättet du rör vid dig själv på spelar roll, alla har inte tillgång till husdjur eller den stora kärleken. Då kan torrborstning, hårbottensmassage eller bara att smörja in sig med en väldoftande vegetabilisk olja, frigöra antistresshormonet.

Vad ska ditt liv handla om? Ska allt gå ut på att vara effektiv och prestera? Det här livet är bara ditt och det är inget genrep – det är ju själva showen!

Rackarungen skulle vilja tacka alla för det gångna året och passar på att önska ett riktigt härligt 2015!

  • KONTAKT

    FAKTURERINGSADRESS
    Katrinebergsbacken 24
    117 61 STOCKHOLM

  • KURSLOKAL
    Katrinebergsbacken 22
    Liljeholmen

Återförsäljare