Rackarungens

Perspektiv

Jag läste om en man som efter en livskris började använde sina fem fingrar som modell för att påminna sig själv om hur han skulle tänka och hålla sig motiverad i vardagen.

Det kändes som en smart och enkel metod att föra tankarna till det som är viktigt, jag har därför lånat idén men bytt ut hans ord mot mina egna.

Det funkar väldigt bra i situationer då jag känner mig provocerad, förminskad, frustrerad och allmänt jäkla sur.

  • Tummen – Andas (andas in allt gott, andas ut all förbrukad energi)
  • Pekfingret – Zooma ut (skaffa dig ett större perspektiv – vill du HA rätt eller göra rätt?)
  • Långfingret – Släpp taget (att förlåta är att bli fri)
  • Ringfingret – Stopp (sluta skrämma dig själv genom att lyssna på tankar som gör dig illa till mods)
  • Lillfingret – Vem vill jag vara? (sänder du ut det du vill ha tillbaka?)

 

Nu räcker det med att titta ner på min egen tumme för att stilla mig själv. När jag väl gjort det går jag vidare med pekfingret och resten av fingrarna – ibland flera varv – tills jag fått perspektiv på det som grämer mig, och förhoppningsvis kan släppa taget.